Børnetøj findes ligesom alt andet tøj i alle prisklasser. Der findes meget dyrt børnetøj, og der findes mindre dyrt børnetøj. Når børnene er små går de ikke op i mærkevarer, men efterhånden som de bliver ældre, vil de også blive påvirket af tidens trendes.
Mærkevarer og design
Tøjbranchen er en millionindustri, og dette skyldes bl.a. mærker. Når tøjet har forskellige mærker, bliver det tillagt forskellige værdier. Hvis tøjet derfor har et bestemt mærke, er man villig til at betale mere for det.
Nogle mærker har høj værdi, hvorimod andre ikke er vægtet så højt. Der er derfor stor efterspørgsel på de eftertragtede mærker, og dette betyder også, at de ofte er meget dyre. Men mærkevarer udstråler prestige, og derfor er der mange der gerne vil betale ekstra for mærkevaretøj – også til deres børn. Selvom at mange børn ikke forstår betydningen af mærker, og de kun tænker over, hvordan tøjet ser ud, så vælger mange forældre stadigt at klæde deres børn i mærkevarer, da de føler, at de så ser lidt ekstra søde ud.
Tøj er en smagssag
Tøj er en smagssag, og det har det alle dage været. Nogle kan lide én form for tøj, og andre kan lide en anden, og nogle tænker meget over, hvordan tøjet ser ud, mens andre mest tænker mest over, hvor praktisk tøjet er.
Langt de fleste mærker sælger derfor også børnetøj, da de ved, at mange af børnenes forældre godt kan lide mærkevarer, og derudover ved de også, at børnene hurtigt får en modebevidst sans. Børn kan derfor få tøj fra både Adidas, Tommy Hilfiger, Konges Sløjd og mange flere. Når børnene har mærkevaretøj på, kan de se lidt ekstra søde ud, da de hurtigt kan komme til at ligne en lille kopi af deres forældre. Har de f.eks. samme polo på som far, eller har mor og datter samme matchende kjole?