Der er kun to lande i Europa, som er dyrere end Danmark at være bilejer i. Norge og Italien. Især registreringsafgiften er en hovedsynder, når vi taler om, hvorfor det er så dyrt at være bilejer i Danmark. Selv skatteministeriet har i år udtalt, at afgiften er alt for høj. Det er ærgerligt, fordi det gør det næsten umuligt at eje en lækker bil i Danmark. En Volkswagen Passat kan ende med en afgift på 150%. Du behøver dog ikke snyde dig selv for den luksus, som en lækker bil er. Mange danskere vælger at benytte sig af flexleasing, så de ikke behøver at smadre deres privatøkonomi for at have luksus på fire hjul. Men hvad er flexleasing? https://erhvervsguiderne.dk/ forklarer kort og godt, hvad flexleasing går ud på, og hvordan det kan spare dig penge, så du kan komme bag rattet i den dyt, du drømmer om.
Egentlig ikke så kompliceret
Det er ikke særlig mundret at sige det. Flexleasing lyder udenlandsk og kompliceret. Men idéen er egentlig relativt let at forstå. Så før du opgiver at undersøge spørgsmålet, hvad flexleasing er, så tag et kig på en guide, der fortæller dig det. Det handler om, at du kun betaler den forholdsmæssige registreringsafgift for den tid, du leaser bilen i. Det vil sige, at du betaler registreringsafgift i den tid, du bruger bilen. Det er tit kun mellem 0,5% og 2% registreringsafgift, du betaler hver måned. Og så binder du færre penge i bilen, end du gør normalt.
Den foretrukne løsning til firhjulet luksus
Flexleasing er foretrukken, fordi det simpelthen bare er billigere. Ofte ender det i nærmest astronomiske summer at lægge godt på landevejen. Det ærgrer dig nok, hvis du tjener en god skilling og kører meget, at du ikke kan nyde din tid på asfalten. Flexleasing sørger desuden for, at du ikke taber så meget af bilens værdi, fordi der ikke er den samme registreringsafgift. Samtidig gør giver det dig en stor mulighed for fleksibel luksus. Det kan være, du vil skifte mellem noget mere sporty og noget mere robust alt efter årstiderne. Det er nemmere med flexleasing.