Erhverv

Hvad er visuel identitet?

En visuel identitet er din virksomheds ansigt udadtil. En skarp visuel identitet præsenterer din virksomhed som helhed og bør derfor vise et positivt syn på netop din virksomhed. Visuel identitet kan gøre dit brand bemærket, give dine kampagner målbare resultater og skabe websites, hvor besøgende bliver til kunder. Derfor er en stærk visuel identitet alt afgørende for din virksomhed.

Din virksomheds visuelle identitet skal give din målgruppe svar på, hvem din virksomhed er. Hvad vil I? Hvad står I får? Og samtidig fortælle dem, hvordan I adskiller jer fra konkurrenterne. En visuel identitet skal gerne få målgruppen til at føle, at netop din virksomhed er det eneste rigtige valg.

Er du interesseret i at lære, hvordan du kan skabe en stærk visuel identitet for din virksomhed – så læs med her.

Tre punkter der er essentielle for din virksomheds visuelle identitet

Visuel identitet skal som sagt give kunderne et helt klart billede af, hvem din virksomhed er. Din virksomhed fremstår nemlig mere troværdig, hvis dine kunder er helt klar over, hvad din virksomhed kan tilbyde, og hvad den gerne vil. Samtidig er visuel identitet en stærk kommunikationsform, der skaber gode relationer til din virksomheds målgruppe.

Når du gerne vil skabe en visuel identitet, der kendetegner din virksomhed og dit brand, kan du med fordel starte med at gennemarbejde din virksomheds logo, hjemmeside og den skriftlige kommunikation.

Din virksomheds logo skal afspejle virksomhedens unikke identitet. Logoet er helt essentielt, da det er det, kunderne ser og skal genkende, når de ser din virksomhed. Dit logo bør derfor også fremtræde alle steder; på samtlige sociale medier, visitkort, regninger og selvfølgelig også på virksomhedens hjemmeside. Med fordel kan du få en professionel logo- eller webdesigner til at designe dit logo.

Din virksomheds hjemmeside skal selvfølgelig også give et godt indtryk – og bør med fordel passe til logoet, da dette vil skabe genkendelighed. Hjemmesiden bør som logoet afspejle virksomhedens identitet og være tilpasset målgruppen. En hjemmeside med dårlig grafik, sider, der ikke er tilpasset smartphones og med links, der ikke virker, giver et utrolig dårligt indtryk. Det samme gør tekster, der er grammatiske forkerte eller indeholder mange stavefejl.

Din virksomheds skriftlige kommunikation er altså også helt essentiel – og må ikke indeholde hverken stavefejl eller grammatiske fejl. Den skriftlige kommunikation er essentiel, da det er den, der læses på alt fra opdateringer på sociale medier, til annoncer og til teksten på din hjemmeside. Derfor bør den også være ensartet, så kunderne altid kan genkende ‘virksomhedens stemme’. Hvis du vil være helt sikker på, at den skriftlige kommunikation er i tip top, kan du med fordel ansætte en tekstforfatter til at gøre arbejdet for dig.

Giv dit brand et unikt udtryk med visuel identitet

Din virksomheds visuelle identitet er altså alt afgørende for, at dit brand får et unikt udtryk. Kommunikationen vil blive stærk, og jeres målgruppe vil kunne genkende jer. Ønsker du at lære mere eller få hjælp til at skabe en stærk visuel identitet for din virksomhed, kan du lære mere her.