Nyheder

Når kunderne er loyale

Det bliver mere og mere almindeligt, at vi lige laver en hurtig Google-søgning, før vi slår til og køber noget – for sæt nu hvis der var penge at spare et sted på nettet?

Med mobilen og dermed adgang til Googles uendelige viden, er vi i dag mere og mere illoyale, når der kommer til at handle. Hvor man før i tiden havde en butik, som man nød at komme i og støttede, er vi i dag mere og mere afhængige af at tjekke for det bedste tilbud online.

Fona lavede sågar på et tidspunkt en reklame, der belyste dette, hvor en kune kom ind for at prøve et produkt, for så kun at gå igen og købe det derhjemme på nettet.

De forskellige butikker kæmper derfor i dag om vores opmærksomhed, og konkurrencen er stor på nettet, hvor der ikke er meget loyalitet fra kunderne over for de forskellige netbutikker.

Her er kunderne loyale

Dog er der visse brancher, der nyder godt af loyale kunder, og som lever af de tilbagevendende kunder, der også til tider hiver nye kunder med, fordi de er så loyale, at de også går og reklamerer for forretningerne til venner og bekendte.

Det er helt særlige brancher, der formår at holde så godt på deres kunder: nemlig de brancher, hvor der er en stor portion tillid indblandet.

Hvis kunderne skal have udført et stykke arbejde, der kan have store konsekvenser for deres person, hvis det går galt, så er de mere tilbøjelige til ikke kun at kigge efter prisen, men også lede efter et sted, hvor arbejdet gøres godt og grundigt.

Når de endelig har fundet et sted, der opfylder alle de krav, så er de ikke på udkig efter et billigere sted, for de har allerede tillid og ønsker ikke at sætte sig selv i en sårbar situation, hvor de risikerer at få udført et dårligt stykke arbejde.

Tandlægebranchen er et rigtig godt eksempel på en branche, hvor kunderne er enormt loyale og meget sjældent skifter, med mindre de er meget utilfredse.

En undersøgelse viser, at op imod 95% vil bruge den samme tandlæge igen, næste gang de skal have lavet arbejde på tænderne. Det er en enormt stor andel af mennesker, der ikke er interesserede i at prøve et nyt sted.

Vores tænder er noget meget følsomt, og det er enormt vigtigt at have tiltro til den person, der skal udføre en behandling af vores tænder.

Derfor falder det pludselig i sidste række, hvor meget tandlægen tager for arbejdet – for vi vil bare have en dygtig tandlæge, som vi ved er dygtig og kan sit kram.

Men der findes rent faktisk tandlæger, der både er dygtige til deres arbejde og har lave priser, og som nyder godt af glade kunder, der er loyale og kommer tilbage igen og igen.

Tandlægerne på Frederiksberg har sat en masse i værk for at sikre sig at være blandt de billigste på markedet, til trods for at de ligger i Hovedstaden, der ellers normalt er præget af høje tandlægepriser.

Men hos Tandlægerne på Frederiksberg har man sænket priserne ved at få alle tandlægerne til at bruge samme materialer, som så kan købes i større volumen, og som der ikke opstår så meget spild ved, som hvis de forskellige tandlæger insisterer på at bruge hver sit materiale.

For Tandlægerne på Frederiksberg ser man det som et klart tegn på loyalitet fra patienterne, at de kommer tilbage igen og igen, og at de også i høj grad henviser bekendte til klinikken.