Erhverv Nyheder Økonomi

NORDEA zoomer ind på kunderne med en omrokering i ledelsen

Nordea har ikke haft et helt nemt forår, sidst med Panema skandalen, hvor det kom frem at Nordea havde hjulpet kunder med at snyde i skat ved at oprette kontier i skattely i Panema. Nordea, Danmarks næststørste bank, foretog i den forbindelse en intern undersøgelse, for at komme til bunds i beskyldningerne om medvirkende til skattefusk. Flere gange de sidste par år, har myndighederne haft Nordea i søgelyset for bankens manglende evne til at holde styr på sine kunder og hvorvidt en del bruger banken til at hvidvaske penge igennem – et problem som skyldes et utilstrækkeligt system, der ikke har været effektivt nok til at identificere højrisikokunder.

 

Nu er banken så i gang med rokeringer på øverste niveau, som koncernchef Casper von Koskull meddeler via en pressemeddelelse, skyldes, at de er i gang med at omstille banken til at blive den bank, som kunderne ønsker, de skal være. Det skærpede kundefokus betyder også ændringer i processer og systemer, der er mere responsive i forhold til kundernes omskiftelige behov.

 

Rent praktisk betyder det nye fokus, at forretningsområdet Retail Banking opdeles i to forretningsområder; Personal Banking, for privatkunder, og Commercial and business Banking, der er for alle erhvervs og industrielle kunder.

 

Her indsættes den 41-årige finne, Topi Manner, som chef for Personal Banking, mens Mads G. Jacobsen bliver chef for forretningsområdet Commercial & Business Banking. Herved vinker Nordea farvel til de tidligere chefer for områderne, henholdsvis Lennart Jacobsen og David Hellemann. Også på HR fronten sker der fornyelse med Karen Tobiassen, som rykker ind som HR-chef i starten af Juli.