Nyheder

Facebooks annonceværktøj kritiseret for jøde-målretninger

Verdens største sociale medie Facebook er for nyligt kommet i problemer for at lade nynazister finde hinanden med mediets annonceværktøj.

Annonceværktøjet opretter målretninger baseret på, hvad Facebooks milliarder af brugere indtaster af informationer om dem selv. I Danmark er det muligt at målrette brugere, der har gået på ’Livets Skole’ som uddannelsesinstitution, bare fordi at nok personer har skrevet, at de har gjort det.

I USA havde nok personer indtastet jobtitler som ’Jew Hater’ og udtrykt interesse i emner som ’History of why jews ruin the world’.

Det betød, at annonceværktøjet automatisk oprettede sådanne jobtitler og interesser som muligheder for de annoncører, der ønskede at henvende sig til disse mennesker – præcis som almindelige annoncører kan bruge værktøjerne til at målrette personer med jobtitler som ’Salgschef’ eller interesser i ’Fitness’ (kilde: fbannoncering.dk).

Facebook har reageret

Efter at det amerikanske medie ProPublica afslørede målretninger og tog kontakt til Facebook, har den amerikanske virksomhed fjernet mulighederne for overhovedet at målrette efter bl.a. jobtitler midlertidigt.

Indtil Facebook har fundet en måde at undgå sådanne målretningsmuligheder algoritmisk, er en række mennesker blevet ansat til manuelt at godkende jobtitler en for en.

Det er et arbejde, der tager lang tid, men som Facebook ifølge sig selv tager seriøst. Stifter Mark Zuckerberg har været ude at udtale, at had ingen plads har hverken i det rigtige samfund, på Facebook eller i landets ledende lag – det sidste sandsynligvis som reference til præsident Donald Trump, der ikke har været hurtig til at undsige sig højrefløjsaktivister i USA.