Erhverv

Danskerne vælger i stigende grad take away

take-away

Der var engang, hvor samtlige måltider blev tilberedt i mors kødgryder, og hvor familien samledes om bordet til middagsmaden. Den tid er stort set slut nu. I hvert fald er der i de senere år sket et enormt skred i måden, hvorpå vi får vores daglige føde. Tendensen er, at vi i højere grad end tidligere gladeligt betaler os fra at få andre til at stå for tilberedningen.

Take away-mad er kommet for at blive, for i et samfund, hvor der skal præsteres uden for hjemmet, og hvor vi stormer fra den ene aktivitet til den anden med vores børn, er der sjældent tid i den daglige kalender til at lave en langtidssimret gryderet. Take away mad er den nemme løsning, der hjælper os i en presset hverdag og qua det enorme udbud, der efterhånden er blevet etableret, kan man altid få det, som maven skriger efter. Men hvordan ser take away-markedet ud anno 2017? Er det stadigt pommes frittes, pizza og burger, der bliver hentet hjem fra den snuskede grillbar?

take-away

Et opgør med den oprindelige take away

Når man nævner ordet take away, forbinder man det ofte med fedtet og saltholdig mad, og i branchen kæmpes der hårdt for at ændre på denne opfattelse. Det er en kamp, som man ser ud til at vinde. Jovist sælges der stadig bunkevis af pizzaer og burgere, men der er kommet nye spillere på banen, der enten serverer de kendte take away-retter i en helt anden kvalitet, eller som direkte slår på, at menukortet skal tilbyde sunde alternativer til den traditionelle fast food.

Man ser eksempelvis et hav af burgerrestauranter, der popper op specielt i storbyerne, hvor bollerne er hjemmebagte og kødet er nøje udvalgt. Måske er det ikke decideret sundt, men oftest er det rene og friske råvarer, der benyttes. Det samme gælder take away-restauranter med salatbar, sunde sandwiches og pommes frittes, der laves i ovnen fremfor frituren. I dagens samfund vil vi gerne spise hurtigt, men vi er også bevidste om, at maden skal være sund. De parametre har take-away-branchen lukreret på.

Take away – nu også i supermarkeder

Det faktum, at vi ikke i samme grad som tidligere selv laver maden, er ikke gode nyheder for landets supermarkeder. Hvad skal man bruge en squash eller en skinke til, hvis man alligevel ikke gider lave mad? Det problem har de store supermarkedskæder taget til sig, og derfor har man i de senere år set nye produkter på hylderne.

Det drejer sig om de såkaldte færdigretter – enten i form af færdigblandede salater eller mere fyldige retter, der skal have en tur i ovnen. Disse retter har også tidligere været repræsenteret i supermarkedernes sortimenter, men nutiden versioner er i en lang bedre kvalitet – både hvad angår smag og råvarer. Således levere flere af gastronomiens tunge drenge færdigretter til supermarkederne, som både er hurtige at tilberede og som samtidig giver os en fornemmelse af, at maden er ”hjemmelavet”.

Take away er nutiden og fremtiden

Der er ikke noget, der tyder på, at salget og udbuddet af take away-mad falder i fremtiden. Vi får stadig mere og mere travlt, specielt blandt børnefamilier, og selvom de fleste holder meget af god mad, så vil vi ikke bruge tid på at lave det. Men der er ikke noget faretruende i, at salget af take away boomer – specielt ikke tendense med et varieret og sundt udvalg fortsætter.