Erhverv Nyheder

Danske webshops mangler hænder – væksten kan blive truet

I de sidste mange år har den danske e-handel kunne fortælle den ene solstrålehistorie efter den anden, men nu ser det ud til at der er mørke skyer i horisonten for mange af de mest succesfulde danske webshops oplever lige nu store rekrutterings problemer.

Konstant vækst siden 2008 for den danske e-handel

Siden 2008 har den danske e-handel kunne levere den ene solstrålehistorie efter den anden for hvert år har e-handlen oplevet årlige tocifrede vækstrater, hvilket har betydet, at værdien af e-handlen er femdoblet siden 2008 og i år forventes det at værdien af den samlede e-handel i Danmark runder 100 milliarder kroner, hvilket svarer til 10% af danskernes privatforbrug. Men nu ser det ud til at væksten for en gangs skyld kan blive truet da mange danske webshops har svært ved at rekruttere de rette folk.

Mangel på uddannede kandidater

Den primære årsag til denne udvikling skyldes ifølge flere fagfolk, at der på nuværende tidspunkt ikke findes nogle uddannelser, der fokuserer udelukkende på e-commerce og digital marketing. I dag findes der således kun en række enkelte kurser der er spredt ud over en række forskellige erhvervsuddannelser og ingen uddannelser på universitets niveau. Dette betyder at de danske webshop ejere og øvrige digitale bureauer selv må uddanne deres egne medarbejdere, hvilket både tager mere tid en det burde og koster arbejdsgiverne flere penge på grund af eventuel tabt produktivitet.

Væksten kan gå langsommere end forventet

En af de webshops der lige nu oplever rekrutterings problemer er Made4men.dk der sælger skønheds produkter til mænd. Og selvom webshoppen er kendt i hele landet kniber det både med at anskaffe sig teknisk dygtige folk og personale til mere manuelle opgaver som pakning og afsending af pakker.

Selv frygter flere webshops af hvis den nuværende tendens ikke vendes vil det kunne komme til at påvirke væksten både på kort og længere sigt, hvilket kan få konsekvenser for Danmarks fremtidige position som en af Europas førende e-handelsnationer.

Direktøren for Made4men.dk er sikker på at væksten nok skal komme men den nuværende krise kommer særdeles ubelejligt for virksomheden, da ordrebøgerne boomer som aldrig før.

”Det kan udefra set virke som et lille problem, men i modsætning til mange andre brancher, så foregår meget af arbejdet med webshops på dansk så det er svært at ansætte folk til de mere tekniske opgaver, hvis de ikke kan dansk. Hvis dette ikke bliver løst er der en chance for at vi som e-handelsnation rykker længere bagud end vi burde være, da der lige nu er en kraftig vækst i både Storbritannien og Tyskland og Frankrig.”

Sidste år havde danskerne det tredje højeste forbrug per indbygger på nettet i EU.