Nyheder Økonomi

Black Friday – historien bag verdens største salgsfænomen

I 2014 tog over 141 millioner amerikanerne på årets vildeste shoppingtur og brugte over 57,4 milliarder dollars på Black Friday, hvilket gør dagen til verdens største salgsfænomen. Vi giver dig historien bag den verdensomspændende handelsdag.

Black Friday

Black Friday er en verdensomspændende shoppingdag, hvor butikker kører meget favorable tilbud og priser, som folk hellere end gerne står i kø for at få med hjem. Dagen stammer fra USA og falder hvert år den første fredag efter Thanksgiving, så typisk sidst i november måned.

Hvor detailforhandlere længe har tænkt på julehandlen i november og december som året travleste periode i branchen, har denne tid for alvor fået en konkurrent. Black Friday er verdens største salgsfænomen.

Historien bag verdens travleste shoppingdag deler folk i tre lejre. Alle lejre er dog enige om denne ene ting: Black Friday stammer fra USA.

 

Fra Philadelphia til resten af verden

Første bud på historien bag Black Friday er, at Black Friday stammer fra Philadelphia. Måske kender du allerede udtrykket om, at ’der er er helt sort af mennesker’ – hvilket i sig selv er meget sigende om Black Friday. I 1960’ernes Philadelphia blev den voldsomme trafik af både biler og fodgængere i gaderne efter Thanksgiving ofte omtalt som ’Black Friday’. Denne fløj mener derfor, at udtrykket ’Black Friday’ spredte sig fra Philadelphia til resten af USA og senere resten af verden.

 

Black Friday startede som røde tal på bundlinjen

Den anden fløj mener derimod, at Black Friday rigtigt nok stammer fra 1960’erne, men fra regnskabsførelse. Denne historie lyder på, at detailhandlere i 1960’erne ikke tjente penge fra efter jul og frem til næste gang julehandlen tog fart i november måned. Udtrykket omkring ’Black Friday’ opstod derfor af, at detailhandlerne i denne periode igen begyndte at tjene penge og tallene på bundlinjen skiftede fra røde til sorte.

 

En mørk og mystisk tid

Sidste forklaring lyder på, at udtrykket ’Black Friday’ stammer fra tiden omkring sidst i november. Denne tid er mørk, kold og mystisk, hvilket efter sigende skulle have lagt navn til verdens største shoppingdag. Ligeså trist og deprimerende som denne forklaring måske lyder, ligeså oplysende er denne fløjs forklaring. ’Black Friday’ lyder mørkt og trist fordi denne skal ses i forholde til at det hyggelige den leder op til, nemlig lysenes fest – julen.

 

Folk slås om de gode tilbud

Black Friday har efterhånden fået status som en national ’holiday’ i USA, som flere og flere folk henholdsvis får fri af chefen eller selv holder fri for at kunne deltage i.

Mange ville være enige i, at fridage bruger man på at hygge sig derhjemme. Tilfældet i USA er modsat at folk bruger dagen på at stå tidligt op for at stå klar når butikkerne åbner, stå i kø og slås for de gode tilbud. I denne forbindelse skal ’slås’ tages mere eller mindre bogstaveligt! De største amerikanske varehuse og storcentre hyrer nemlig flere og flere vagter etc., pga. de mange slagsmål og episoder som opstår, når folk stimler sammen i håb om at gøre årets køb.

Ligesom folk ofte forsøger at lægge lidt til side hvert år til de mange julegaver, bruger amerikanerne gerne det meste af året på at spare sammen til at gå amok på Black Friday. Der er endda eksempler på, at dem der ikke får sparet op til den store salgsfest går ud og låner penge til en billig rente, fordi tilbuddene er så god, at disse betaler renterne ind igen og stadig giver overskud.