Nyheder

Prissammenligningsportaler kan være fejlagtige

prisportaler

Flere prissammenligningsportaler har set dagens lys henover den seneste tid, der er til gavn for forbrugernes jagt på billigere mobilabonnementer, a-kasser, hostingudbydere, forsikringer m.m. Men en ny undersøgelse foretaget af forbrugerrådet Tænk, viser flere fejl ved de gældende aktører indenfor sammenligning af mobilabonnementer. Markedet indeholder over 100 forskellige mobilabonnementer, og det lover portalerne at gøre mere overskueligt for forbrugeren.

Det står ikke godt til på dette marked. Som forbruger er man ikke så godt hjulpet, som Energistyrelsen og politikerne giver indtryk af, udtaler cheføkonom Martin Salamon

Testen er gennemført ved at definere 4 mobilabonnementer, der kan tilhøre forskellige type forbrugere. Disse informationer er blevet indtastet i fire prissammenligningsportaler, men manglende abonnementer eller fejlagtige priser gør det svært for forbrugerne, at gennemskue det store marked indenfor mobiltelefoni.

Energystyrelsen har også testet branchen

Energistyrelsen har fornylig lavet en test af de 12 største sammenligningsportaler, og ingen af portalerne lever helt op til alle anbefalinger. Et vigtigt punkt er at stille vigtig information til rådighed for forbrugeren på en overskuelig måde, så de ikke fejlagtigt tror det ene abonnement er billigere end det andet, når det rent faktisk ikke er tilfældet.

Energistyrelsen anbefaler man gør brug af flere portaler, så man danner sig et overblik fra flere sider, der i givet fald kan kompensere for hinandens fejl og mangler.

Selvom Energistyrelsen mener alle siderne har brug for forbedringer, vil de stadigvæk anbefale den almene forbruger at benytte sig af portalerne, så man opnår et nogenlunde overblik.

Gør ligesom Storbritannien

Forbrugerrådet Tænk mener man bør gøre ligesom Storbritannien, der giver en prisportal mulighed for at lade sig blive testet af et uafhængigt firma, og efterfølgende modtage en rating for brugervenligheden af den givne portal. Det giver mere åbenhed til forbrugeren, når man skal benytte sig af de forskellige portaler.